niedziela, 1 października 2017

Jaskinie - Lodowa i Mamucia.

Masyw górski Dachstein leży w Alpach Salzburskich w Austrii . Najwyższy szczyt to -Dachstein 2995 m.

Do Obertraun wyjechaliśmy wieczorem i podróżowaliśmy samochodem całą noc .
Jazda była trudna i męcząca ,ponieważ całą drogę jechaliśmy w strugach deszczu .
Tradycyjnie ja byłam kierowcą , a mąż nawigatorem . Gdy minęliśmy granicę austriacką i byliśmy już niedaleko celu , o trzeciej rano , autostrada zaczęła mi w oczach 'falować'. Mąż chciał mnie zastąpić , nie zgodziłam się ,bo dla mnie to przyjemność i czekam na nią cały rok.
Zjechałam na najbliższy parking i mieliśmy tylko odpocząć ,a przespaliśmy pod kocykiem dwie godziny. Wypoczęci ruszyliśmy w dalszą drogę .
Do Obertraun przyjechaliśmy rankiem ,zgłosiliśmy w hotelu , że jesteśmy, i zameldujemy się wieczorem z bagażami .
W samochodzie szybko się przebraliśmy w odpowiednie stroje ........i w góry.
Od hotelu do dolnej stacji kolejki szliśmy około czterdziestu minut  .
Trasa jest dobrze oznakowana .
Przy dolnej stacji są kasy biletowe z biletami "łączonymi" , każdy wybiera dogodną opcję dla siebie.
Są trzy stacje ;na pierwszej dwie jaskinie ,stacja druga to miejsca widokowe ,a stacja trzecia to hotel .
Ceny biletów od 30 - 45 euro od osoby dorosłej .
My zdecydowaliśmy się na wyjazd i powrót kolejką do pierwszej stacji , i zwiedzanie jaskini lodowej i mamuciej.
Niebo było zasnute chmurami ,więc uznaliśmy ,że nie ma sensu jechać" na widoki", gdyż jedynie co zobaczymy to same chmury.
Osoby . które chcą zwiedzać jaskinie po przyjeździe na pierwszą stację, kierowane są  do informacji.
Tam obsługa udziela informacji po której stronie są jaskinie , i o której godzinie wchodzi grupa z przewodnikiem .
Jaskinie zwiedza się w grupach i tylko z przewodnikiem.
Do zwiedzania jaskiń trzeba mieć koniecznie ciepłą odzież ,wygodne ,nieprzemakalne obuwie ,czapkę i nieprzemakalną kurtkę .Temperatura w jaskini lodowej przez cały rok wynosi + 1 stopień , a wilgotność powietrza 100 %.Ze szczelin skalnych nad głową cały czas kapie woda ,a czasem wręcz się leje .
Do jaskiń wchodzi się na własne ryzyko ,gdyby odłamek skały spadł na nasze głowy organizatorzy nie ponoszą za to odpowiedzialność .
Znasz ryzyko możesz wejść ,ale nie musisz .
Nie mieliśmy zbyt wiele czasu do wejścia do jaskini ,dlatego też prawie pędziliśmy pod bystrą górę .
Do wejścia jaskini prowadzi wąska asfaltowa ścieżka ,ale góra -  to góra i niektórzy nie dawali rady .
My zdążyliśmy w momencie ,gdy pierwsze osoby wchodziły do Jaskini Lodowej.

Jaskinia Lodowa ( Rieseneishohle ) , odkryta w 1987 roku , jest trzecią co do wielkości jaskinią świata.
W tej jaskini jest dziewięć stacji, wszystkie nazwy  stacji pochodzą z opery Ryszarda Wagnera.
Jest Katedra Króla Artura , Lodowy Pałac Królowej Kondwiramur , Katerdra Perzival , Zamek Graala , Katerdra Tristana i Kaplica Lodowa.
W Jaskini Lodowej znajdują się dwa naciekowe kształty , pierwsze to sople rosnące z sufitu jaskini , i drugie sople wystające z podłoża.
W Katedrze Perzival grubość lodu wynosi 8 metrów . Każdego roku powstają nowe szkielety lodowe .
Wiosną na powierzchni topi się śnieg , a zimna woda z roztopów przedostaje się do zimnych pomieszczeń jaskini. W ten sposób woda zamarza na suficie , na ścianach i na dnie .

Wchodzimy , podjęliśmy ryzyko.

To miejsce nazywa się "Niedźwiedzi Cmentarz".
Tutaj znaleziono kości niedźwiedzia jaskiniowego , ostatnie niedźwiedzie wymarły około 1500 lat temu.

Zmarzłam.

Jaskinia Mamucia ( Mammuthohle ).
Odkryta w 1910 roku i bardzo szybko udostępniona dla turystów.
Na kilku poziomach jest przeszło 70 km korytarzy , co czyni ją jedną z największych jaskini w Austrii .Wewnątrz jaskini panuje stała temperatura i wynosi +3 stopnie .Dla turystów udostępniono do zwiedzania 1 kilometr trasy .