czwartek, 8 maja 2014

Maj w ogrodzie.

Przekwitły żółte mniszki na łąkach i trawniku,wiosnę wkrótce zastąpi lato.
Czekamy na wiosnę tak długo w zimowe wieczory z ogromną niecierpliwością wypatrujemy pierwszych kwiatów i cieplejszych promyków słońca.
A gdy nadejdzie tak szybko nam umyka gdzieś niepostrzeżenie i nam trzeba doliczyć sobie kolejny roczek.Oj! nazbierało się trochę tych "roczków"a wszystko wokół nas się zmienia i my też.

Jak bardzo nam się zmienił świat
Przybyło nam za wiele lat
Wspomnienia porwał wiatr
i człowiek rad nie rad
po uszy już w_kompleksy wpadł

(Mam to samo)
(Na głowie już i włosów mniej)
(Wieczorem wcześniej)
(spać się chce)
(I w_kościach strzyka gdzieś)
i wzrok już też nie ten)
(I wolniej w_żyłach krąży krew)


K.Krawczyk,B.Smoleń/Recydywiści/
Jak wiecie kocham  styl wiejski nie tylko w domu ale też w ogrodzie.I choć nie urządziłam całego ogrodu z wiejskimi rabatkami to znalazłam miejsce dla kilku.
Takie ogrody wymagają ogromnej pracy i dużo czasu,mój ogród jest duży  a oprócz niego mam jeszcze inne pasje i prace które trzeba zrobić.
Zawsze chciałam mieć kolorowe rabaty z wylewającą się zielenią z mnóstwem przeróżnych budzących mnie o świcie ptaków.A w kwiatach owady i motyle.
Pomysł na rabatki wiejskie zaczerpnęłam trochę z "Pana Tadeusza"A.Mickiewicza a trochę ze słynnego ogrodu Moneta z Giverny/Francja/.
Mickiewicz był mistrzem w opisach przyrody i z księgi II( opis sadu) mam rabatki z drzewami owocowymi a pod nimi trochę warzyw i truskawki.

Drzewa owocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy.
Tu kapusta, sędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny;
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu,
Wysmukły bob obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukurydza...

A Claude Monet był malarzem.
W Giverny kupił hektarowe gospodarstwo pełne drzew owocowych wokół których posadził mnóstwo kwiatów.I tu poczuł się szczęśliwy znajdując swoje miejsce na ziemi.Na płótna przelewał swój ogród który przyniósł mu sławę.Sama już nie wiem z czego jest bardziej znany z obrazów czy cudnego ogrodu uznawanego za jeden z najładniejszych.
Tak więc wczesną wiosną gdy królują rośliny cebulowe mam holenderski Keukenhof a potem "Pan Tadeusz"i Monet:)
Dzisiaj do południa padał deszcz chwilami nawet intensywny.
Mówi się że maj -to gospodarz całego roku i powinien być ciepły i deszczowy.


Po południu zaświeciło słońce i od razu zrobił się ruch i gwar na kwiatach glicynii.Pracowały pszczoły,trzmiele i jeden szerszeń.Przy brzęczeniu owadów na tarasie czytałam książkę Historia Starego Sącza(szukam jakichkolwiek informacji historycznych czy legend  o naszej miejscowości Myślec potrzebnej do utworzenia Kroniki).
Gdyby ktoś był w posiadaniu takich czy starych zdjęć a mógłby mi udostępnić to bardzo proszę.

Wiejska rabatka z ostróżkami,malwami,orlikami,jukkami,lawendą,bratkami i begoniami .
A to już ogród z "Pana Tadeusza"warzywa w otoczeniu z dwóch stron malin,agrestu i agresto-porzeczki a z trzeciej strony do odstraszania szkodników zioła.Ten kwitnący na biało z prawej strony to kminek kolczewicki w kuchni nie da się bez niego obejść.

Drugi kawałek warzywnika tym razem z truskawkami i ogórkami także otoczony a dwóch stron malinami i śliwami a z trzeciej rudbekią nagą.
Truskawki zawsze ściółkuję skoszoną trawą żeby utrzymać wilgoć,nie wyrastają chwasty,owoce są czyste a trawa z czasem zamienia się w żyzną ziemię.
Koniecznie miedzy warzywami i truskawkami sadzę cebulę siedmiolatkę i czosnek które bardzo dobrze wpływają na pozostałe warzywa.Nazywa się to allelopatia korzystna(dodatnia).

Ta rabatka zaczerpnięta z ogrodu Moneta pod drzewami owocowymi:liliowce,irysy,mieczyki,cleome,cynie,nagietki,aksamitki,chabry górskie,słoneczniki,goździki ,przywrotniki i...coś jeszcze zapomniałam:)
Kury też były w "Panu Tadeuszu".



2 komentarze:

  1. Piękne zdjęcia i piękny ogród. A w maju - jak to w maju - ilość pracy w ogrodzie może być niewyobrażalna.

    Polecam sprawdzić, czego ogród w maju potrzebuje:)
    http://ogrodosfera.pl/blog/kalendarz-prac-ogrodniczych-maj/

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Michał.
    Dziękuję.
    Wiadomości zawsze się przydadzą a może jakiś ciekawy pomysł czy rozwiązanie znajdę u Ciebie.

    OdpowiedzUsuń